Sötsur kinagryta från hemkunskapen i nian.

Hej därute, har jobbat helg, och det har gått bra. Det var väldigt kallt på fredag när jag jobbade. Nu först har värmen börjat komma igång. Idag så åkte jag buss ut till en kompis och då var det en granne till mig som körde.
Sedan var jag och hälsade på en kollega som hade fått en liten babys. Den var söt. Lägger här ut ett recept på en sötsur kinagryta som jag gjorde på hemkunskapen i 9:an.
 
Sötsur kinagryta!
6 hg griskött, bog eller skinka
4 msk vetemjöl
2 medelstora lökar
4 morötter
2 paprikor
4 ananasringar
1 1/2 dl ananasspad
1 1/2 dl vatten eller mer
6 msk kinesisk soja
3 msk vinäger
3 msk tomatpuré
3 krm salt.
 Till stekning 2 msk olja. Stektid 15 min. koktid 10 minuter.
 
Skär köttet i strimlor. Stek dem bruna i oljan. Lägg köttet i en gryta. Häll på mjölet och rör om. Skala och skär löken i tärningar. Skala morötterna och skär dem i tärningar. Kärna ur och skölj paprikan. Skär dem i strimlor. Skär ananasringar i bitar. Värm 1 msk olja och stek ananasen och grönsakerna i 5 minuter. Lägg över grönsakerna i grytan med köttet. Häll ananasspad, vatten, soja,vinäger, tomatpuré och salt i stekpannan. Rör om. Häll sås över köttet och grönsakerna. Låt koka på svag värme i 10 minuter eller mer. Var noga med att köttet är mört. servera med ris.

Kommentarer
Postat av: Netti Starby

Vad kul att du delar med dig! :-D Kramis

2017-06-05 @ 20:40:40
URL: http://nettistarby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0