80 TALET!

Hej därute, är ledig idag och igår för jag jobbar helgen. Nu ska jag göra något på bloggen som jag sällan gör. Jag tänkte göra en lista på godis, leksaker, biografer som jag besökte och som var populära under 80 talet .
                                            GODIS!
 
Smågodis från kiosken: Butiksbiträdet stod tålmodigt och väntade medan man pekade på vilken sorts godis man skulle ha. Oftast så gick veckopengen till det. Man fick veta hur mycket varje godis kostade.
 
HELLAS Chokladkakor: Chokladkakor som var lite bulliga med himmelsk rinnande fyllning av ananas, hallon, jordgubb eller mint. De upphörde tyvärr med försäljningen. Men de var en höjdpunkt för mig.
 
BLOODY MARY: När jag och en klasskompis åkte till badhuset och bada så brukade jag ha med en i bastun sedan. Sedan så fanns det även en rund platt salt klubba som var beige med saltlakritspulver i.
 
NICKEL: Fyrkantiga hårda karameller i ett avlångt paket. 
 
STÅNG MED SALTLAKRITSPULVER: Älskade att köpa den på fredagarna. Den var ett stående inslag.
I Luleå när jag växte upp så fanns det en godisbutik inne i stan som hette Blå Gåsen. 
 
VIOLTABLETTER OCH ZIGZACK: Violtabletterna smakade viol och zickzack smakade mint.
 
BIOGRAFER SOM JAG BESÖKTE UNDER 80-TALET!
FORELLEN: Det var en av de större biograferna i Luleå när jag växte upp. Där såg jag bland annat Sound of Music och då hade de fikapaus under filmen.
Jag gick även på barnmatinéer och såg bland annat Rasmus på Luffen, Madicken, Emil i Lönneberga, E,T, TUPPEN med Magnus Härenstam.
 
SPEGELN: Där såg jag bara Snowroller med Lasse Åberg, det var en mysig biograf med jättesköna fåtöljer. Men kort därefter så gjorde de om biografen till Discotek.
 
SANDREWS: Där såg jag bland annat Hugo och Josefin, Raskenstam med bland andra Agnetha Fältskog från ABBA, AMADEUS( Filmen om Mozart).
 
VÅGEN: Där såg jag bland annat Ronja Rövardotter och Barnen i Bullerbyn.
 
Tyvärr är dessa biografer rivna eller ombyggda vilket jag tycker är sorgligt för de gav verkligen biokänsla när det var som att hamna i ett hav när man satt  och tittade med stora biodukar och bra ljud. 
 
                                             
 
 
POPULÄRA LEKSAKER.
 
                                             
 MONCHICHI: En sådan här stor Monchichidocka hade jag som barn. Jag klädde den i barnkläder som jag haft som liten. 
BARBIEDOCKOR: Jag hade och har fortfarande kvar 2 barbiedockor från 80 talet, bland annat 1 med brudklänning och den andra i festkläder.
E.T DOCKAN : Docka som producerades efter biosuccén med samma namn av Steven Speilberg.
MADICKENSPELET: Det tyckte jag om
FILMISAR och tidningen OKEJ:
Här kommer lite bilder på de sakerna. 
 
 
 
Ett urval av mina filmisar. Jag räknade ihop till 156 stycken.
 
Tidningen OKEJ. Nu har ni fått ett smakprov på mitt 80-tal Trevlig helg. See You!
 
 
 
 
 
 
                                      
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0