MUNSANERING!

Hej därute, igår så var jag ju med mina katter till veterinären för att skrapa tandsten. Jag var där i tid och medan vi väntade på att komma in kom det en med 2 norska skogskatter, vad stora de var jämfört med mina katter. De skulle också skrapa tandsten och hon hade gjort det förr. När de öppnade fick jag komma direkt utan att behöva ta någon kölapp.Sedan lämnade vi de och åkte hem till mamma och väntade på att de skulle ringa. Veterinären berättade att jag kanske skulle få vänta till eftermiddagen eftersom de tog djuren eftersom. Men vi var inställda på det gjorde oss ingen brådska. mamma bjöd på varma smörgåsar och te. Det var gott. Redan vid 11 tiden ringde veterinären som vi pratat med och sa att de började bli klara. Tyvärr visade det sig att Lady har drabbats av munsjukdomen Forl, så när de skulle börja putsa på Ladys första tand så lossnade hela kronan. Då röntgade de henne och fann att ytterligare 2 tänder var kraftigt angripna. De behövde inte dra bort några rötter från dessa tänder för de hade ruttnat upp och försvunnit. De satt bara fast i tandköttet.Sedan fick de slipa bort ett angripet område från en tand ända upp i käkbenet. Förstå vad lillgumman måste ha haft ont. Han sa åt mig att Lufsens tänder var ok, men om jag ville så skulle de ta bilder på hans tänder också medan han var sövd, annars skulle de börja väcka honom. Han hade sett att tänderna såg normala ut, så jag lät honom väcka Lufsen. Forl går tyvärr inte att stoppa och till slut kommer Lady att tappa alla tänder men jag ger ju Bucacat varje morgon så jag har verkligen försökt sköta deras tänder. Bucacat stoppar tandsten från att bli värre, men om katten drabbas av Forl hjälper inte det. Veterinären sa att vid 7 år och uppåt så är det vanligt förekommande att katterna drabbas.
Lämna mig ifred.
Skönt att få ta bort droppnålen och få åka hem och sussa. Innan vi åkte och hämtade katterna så besiktade mamma bilen, sedan åkte vi till Djursjukhuset för att hämta de. Lady fick utskrivet ett recept med smärtstillande medel som hon får via en spruta i munnen 1 gånger per dag i 5 dagar.Sedan åkte vi hem med katterna och jag och mamma delade på en god pizza från pizzerian nära mig. Inatt har Lady legat under sängen, och när jag vaknade på morgonen visade hon att hon hade ont för hon for med ena tassen mot munnen. Då gick jag bums och hämtade bedövningen och sprutade i hennes mun,medan Lufsen nyfiket luktade på Lady och ville kolla att allt gick som det skulle. I helgen så ska jag bara vara hemma och pyssla om katterna och äta lite gott. Önskar er alla en trevlig helg. See You!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0