RECEPT OCH ARBETSHELG!

Hej därute, vad roligt att så många kommenterat mina senaste inlägg, det är roligt. Idag så har jag varit och handlat på COOP och sedan var jag en snabb sväng förbi en vän som fyllt år. Nu inväntar jag på att få gå och jobba. Börjar klockan 13 till 22. Började läsa en av deckarna och den verkar spännande. det är Agatha Christi. Lägger ut 2 recept som är god, den ena har jag inte hunnit prova än. Men soppan har jag smakat och den är jättegod. Lyssnar lite på Mozart nu innan jag ska iväg till jobbet, vädret är ganska varmt och soligt. De har visst lovat lite snö imorgon. Ha en trevlig helg allihop så hörs vi på måndag. See You!
Birgits morotssoppa med dill! 6 morötter (grovt rivna) smör 1 1/2 liter vatten 3 msk vetemjöl 2 grönsaksbuljongtärningar 1 fiskbuljongtärning 400 gram räkost 1 burk lätt creme fraiche dill Fräs morötterna i smör. Späd med vatten. Koka upp. Blanda mjölet i lite vatten och rör ner det i soppan. Tillsätt buljongtärningarna. Låt koka en stund. Rör till sist ner räkost och creme fraiche. Låt soppan bli varm. Garnera med dill.
Ugnsbakad vårlök med norrländsk citrongrädde 1/2 dl cashenötter 2 knippor vårlök eller 1 knippe färsk gul lök 1 msk smör 21/2 dl matlagningsgrädde 15% Rivet skal av 1/2 citron 50 g riven västerbottensost Börja med att sätta ugnen på 225 grader. Rosta cashewnötterna i en torr stekpanna. Koka vårlökar eller klyftad gul lök i lättsaltat vatten några minuter. De ska nätt och jämnt bli mjuka. Blanda grädden med rivet citronskal. Lägg vårlökarna i en ugnsfast, smord form och häll över grädden. Toppa med ost och cashewnötterna. Salta och peppra. Gratinera i ungefär 5 minuter till osten smält och fått färg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0