PARISRESAN!

När jag flög ner till Paris 2008 med en kompis så började det med att jag och min före detta man hämtade min kompis på Luleå Busstation. Sedan åkte vi hem till Boden och beställde hem hamburgare från Max. Det var gott.
Senare på kvällen blev det mycket fniss och skratt, och gå igenom vad vi hade packat ner för kläder som vi skulle ha med. Innan vi gick och lade oss så låg vi och tittade på Grabben i graven bredvid. Hon hade aldrig sett den.
Nästa dag så fick vi skjuts till flygplatsen. När vi kom på Arlanda så fick vi vänta några timmar innan planet till Paris gick. Det blev strul när min kompis skulle ta ut sin flygbiljett men allt ordnade upp sig så vi kom iväg.
 
När vi gick in för landning, så släckte de ner all belysning och när man tittade ner så såg man ut över Paris. Det var vackert. Paris kallas ju för ljusets stad. Väl framme så tog vi en buss in mot centrum. På vägen dit, så reste sig Eiffeltornet över hustaken full med blå gnistrande belysning. Då fick man en uppfattning om hur högt Eiffeltornet är.
När vi hoppat av bussen så fick vi vänta en stund på att det skulle komma en taxi. Till slut så kom det en och vi hoppade in. På väg till hotellet så åkte vi förbi floden Seine som var vackert upplyst. Jag satt och njöt av utsikten, men inte min kompis och det fanns verkligen en anledning till det. Killen som körde taxin satt och läste tidningen medan han körde. Ni läste rätt, det var inte bara vid stoppljusen som han läste. Så min kompis fick sitta med hjärtat i halsgropen. Till slut så var vi framme vid hotellet.
Sacré Coeur.
 
Väl inne på hotellet så möttes vi av en trevlig hotellägare som gav oss en nyckel till rummet. Det var någon våning upp, vi var ju ganska trötta så det skulle bli spännande att se hur rummet såg ut.
Det var som att kliva in i en garderob, i och för sig så var det 2 stjärnigt så det var väl okej. Det stod 2 tältsängar bredvid varandra, ett litet skrivbord samt en garderob. Jag gick snabbt in i badrummet som jag tyckte såg fräsch ut och tog mig en dusch som piggade upp mig. Det fanns en TV också där de visade filmer dubbade till franska.
 
Dagen efter gick vi ner och skulle äta frukost. Den innehöll 2 croissenter , ( tror att det stavas så ), marmelad samt te och kaffe. Jag tog 2 bröd och jag var fortfarande mätt vid halv fem på eftermiddagen. När vi hade gjort oss i ordning så gick vi ner mot närmaste Metro för att köpa var sitt 3- dygnskort som vi skulle åka med när vi var där. Jag gick fram till biljettluckan och bad på engelska om att få 2 stycken 3- dygnskort.
Då såg hon frågande på mig, så jag fick ta till min nödfranska som var väldigt torftig så jag ställde om frågan på franska, varpå kvinnan i biljettluckan utropar Oui! och då fick jag mina kort. Vi åkte till Trocadero där Eiffeltornet låg. På vägen upp från tunnelbanan stod det några studenter och sålde souvenirer från Paris. Jag köpte en nyckelring som jag brukar använda på jobbet.
Eiffeltornet i soldis. Tornet såg litet ut på håll. Men när man kom närmare ändrade man uppfattning.
 
Vi stod och köade i 45 minuter för det var så lång kö, ändå var det här i mitten av september ska ni veta.
Vi köpte en biljett som tog oss ända upp till toppen. Vi gjorde några snabbstopp på de andra våningarna i väntan på nästa hiss. Första våningen hissnade man, men andra våningen tappade man begreppet om höjden så då gick det bra. Kan varmt rekommendera de två första våningarna som har museér samt lite butiker, vi gick inte dit. Väl uppe på toppen gick man ut och såg ut över hela Paris, det var galler över huvudet så man behövde inte vara rädd för att ramla ner. När vi kom ner igen gick jag till en korvgubbe och köpte mig en french hot dog.
 
Senare på kvällen så gick vi till en restaurang som låg nära hotellet, det var både gott och trevlig personal, snygg personal. Killarna hade väldigt roligt åt mig och min kompis. Resten av dagarna köpte vi hem mat till hotellet och åt där. Vi fick vara nere i matsalen om vi lovade att städa efter oss vilket vi ju gjorde.
Dagen efter så besökte vi Louvren, det tog några timmar. Vi var även och besökte conciergeriet där drottning Marie Antoinette satt fånge under Franska Revolutionen. Jag köpte en souvenir där ifrån. Vi var även och sprang i diverse butiker. En gatumusikant hade 2 katter med sig när spelade.
Triumfbågen.
Louvren. Gick där i 4 timmar innan vi hade sett allt.
 
Tyvärr så hann jag inte besöka slottet Versailles, det hade varit fint att se. Det finns ju även många vackra slott utanför Paris för den som är intresserad av det. Efter 4 dagar åkte vi hem. På vägen hem från Arlanda så satt ett par bakom mig och min kompis, de hade med sig en babys som var någon månad gammal. Den måste ha känt av trycket i planet och fått ont, för den gallskrek från att vi taxade ut på Arlanda tills planet stod stilla vid gaten på Kallax hemma. Jag var på väg att bli sjuk , så det kändes lite jobbigt. Men jag kan ju inte klandra babysen, den rådde ju inte för att den hade ont lillvännen. Väl hemma blev jag dunderförkyld och låg i 40 graders feber en hel vecka. Det var en rolig resa fast jag blev sjuk efteråt. Imorgon ska jag skriva om vad jag gjort idag. Om någon funderar över att bilderna är lite otydliga, så beror det på att jag varit tvungen att fota korten med min mobil. Fotona är nämligen papperskort, så jag hade de inte nerladdad i datorn. Hoppas att ni har överseende med detta. See You!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Eva

Ja Paris är en fin stad, även om jag i det fallet föredrar London. Men det är kul att ha fått se en så stor stad som Paris. Synd du missade Versailles, det är mycket att se där, och framförallt är slottsträdgården mycket vacker. Jag minns också att det var väldigt intensiv trafik i Paris så man vågade nästan inte gå över gatan på vissa ställen. Jag var så feg att jag bara vågade upp på första våningen i Eiffeltornet :)

2015-10-23 @ 12:26:16
Postat av: Annika

Svar: Jag tyckte att det var mysigast när vi gick in för landning. Då man såg stan.Sedan var det spännande när vi skulle där ifrån, och startade i mörker.

2015-10-23 @ 18:34:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0