CHEESECAKE!

Hej därute. Kramsnö. Idag ska jag avnjuta cheesecaken som jag skulle prova. Det blir spännande. Är ledig imorgon också, skönt. Då ska jag sova ut. Ikväll så ska jag se hypnotisören. Ha det gott! See you!

                                               Festlig cheesecake!                    175 grader
 
8-10 bitar.
 
100 gram smör
14 digestivekex
 
                                                   Fyllning!
 
500 gram färskost exempelvis Philadelphiaost original
200 gram kesella 10%
1 dl strösocker
1/2 dl maizena majsstärkelse
2 tsk vaniljsocker
rivet skal av 2 lime
3 ägg
1 dl vispgrädde
150 gram vit choklad
1 3/4 dl bär exempelvis blåbär och björnbär
                                                
                                                     Garnering!
 
250 gram till 300 gram blåbär och björnbär
strimlat limeskal.
 
 
                                                        Gör så här!
 
Smält smöret, krossa kexen. Blanda med smöret. Tryck ut massan i en form med löstagbar botten. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter. Låt svalna. Fyllning: Vispa samman färskost, kesella, socker, majsstärkelse, vaniljsocker och rivet limeskal. Vispa till en jämn smet och tillsätt sedan ett ägg i taget. Rör ordentligt mellan varje. Vispa i grädden och blanda väl. Hacka och smält chokladen över vattenbad. Rör ner den i smeten. Häll smeten i formen. Strö på bären. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 minuter. Täck över med folie när kakan har fått fin färg. Stäng av ugnen och låt stå i 30 minuter i eftervärmen. Låt svalna helt. Ställ in i kylen minst ett dygn.
                                                        Garnering!
Strö över bären och lite strimlad lime. Ät och njut.
 
 
                                              

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0