SKOGAR!

Jag tänker på att det finns olika typer av skogar, granskog och tallskog. Den mysigaste och bästa typen av skog tycker jag är granskogen. Den ska vara tät med mycket mossa och stenar där man går. Det brukar gunga under fötterna när man går på mjuk mossa. När jag var barn hade jag en sådan skog i närheten där mina föräldrar har sommarstuga, och det har jag ju skrivit och berättat om tidigare. Det låter så mysigt när det blåser i trädtopparna i en gammal granskog. När jag var i Småland för några år sedan så fanns det riktigt tät och fin skog.
 
Sedan så har vi ju regnskog som inte finns i Skandinavien , där är det nog också mysigt att promenera. Där finns det ju även mycket djur som man inte ser här i Sverige. Det är tråkigt när de hugger bort så mycket så att djuren inte kan leva kvar. Jag tycker att vi ska värna om skogarna, såväl i Skandinavien som i övriga världen. Tallskogar tycker jag också är väldigt fina, särskilt om de är jämt gallrade, och ingenting går väl upp mot snötyngda granar en natt med fullmåne, som man själv har fått uppleva. Jag tycker att våra barn ska få uppleva hur det är att promenera i en riktig skog. En dag har vi inte skog kvar som våra barn kan visa sina barn. Det känns lite trist. Men man får njuta av tiden som skogarna finns kvar, och man kan ligga bland mossan och blicka upp mot trädtopparna och lyssna till suset i trädkronorna. Och fåglarna kvittrar glatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0